دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد
سرخط خبرها

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن مشهد در سال آینده | مشوق‌ها در راستای ماندگاری انبوه‌ساز در صنعت ساختمان انجام شود

  • کد خبر: ۲۰۵۳۸۴
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
رکود تورمی در انتظار بازار مسکن مشهد در سال آینده | مشوق‌ها در راستای ماندگاری انبوه‌ساز در صنعت ساختمان انجام شود
رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: اگر بخش خصوصی و دولتی برای سال آینده در بخش انبوه‌سازی مسکن به صورت جدی وارد نشوند به یک معضل جدی‌تری نسبت به امسال خواهیم خورد و افزایش قیمت ها را در کنار رکود در بازار خواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز آمار ایران امروز گزارش تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر این اساس در آذرماه ١٤٠٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران به عدد ٢٧٤.٤ رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این میزان نسبت به همین اطلاع در ماه قبل بازهم  ۱.۵ درصد یعنی ۴.۴ درصد نزول را تجربه کرده است.

کارشناسان اصلی‌ترین دلیل روند نزولی قیمت در بازار مسکن را رکود حاکم بر بازار می‌دانند. رکودی که سایه آن، هم در بازار معاملات و هم در بازار ساخت‌وساز محسوس است. کارشناسان معتقدند ضربه این رکود بر بازار مسکن انکارناپذیر است و این روند کاهشی نیز چندان امیدوارکننده و ثابت نیست. به باور تحلیلگران، به‌محض بازگشت تعداد معاملات به ارقام سال‌های گذشته، دوباره روند قیمت مسکن روی شیب صعودی قرار خواهد گرفت.

کاهش ۱۹ درصدی مسکن در برخی مناطق مشهد

رئیس اتحادیه املاک مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره وضعیت بازار مسکن تصریح کرد: بحث رکودی مسکن از ابتدای خرداد امسال شروع شد و ما شاهد روند نزولی قیمت و رکود در بازار مسکن بودیم و در حال حاضر خرید و فروش بسیار کم اتفاق می‌افتد. به شکلی که در کل کشور سرمایه از حوزه مسکن خارج شده است.

به گفته حسین رستمی، روند نزولی قیمت‌ها  همانند کلانشهر تهران به چشم می‌خورد به‌طوری‌که در برخی مناطق مشهد شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۱۵ درصدی بوده‌ایم و در برخی مناطق کاهش ۱۹ درصدی را به دلیل رکود و عدم وجود نقدینگی را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلف افرادی که در حوزه ساخت مسکن انبوه‌سازی می‌کردند اکنون تعدادشان تقلیل یافته و از حوزه ساخت‌وساز خارج شده‌اند. برای خروج از این رکود و اوضاع نابسامان مسکن، دولت باید یک‌سری مشوق‌ها برای بخش انبوه‌ساز ایجاد کند تا این فعالان دوباره به بخش انبوه‌سازی ورود کنند.

رکود تورمی در انتظار بازار مسکن مشهد

رستمی افزود: اگر بخش خصوصی و دولتی برای سال آینده در بخش انبوه‌سازی مسکن به صورت جدی وارد نشوند به یک معضل جدی‌تری نسبت به امسال خواهیم خورد و افزایش قیمت‌ها را در کنار رکود (رکود تورمی) در بازار خواهیم داشت. اگر امسال رکود منجر به کاهش قیمت مسکن شد پیش‌بینی می‌شود در سال آینده در صورت عدم توجه به این حوزه و عدم تولید رکود را در کنار افزایش قیمت‌ها داشته باشیم.

رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: رکود در سال جاری باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان در این حوزه سرمایه خود را خارج کنند، در کنار آن هیچ مشوقی هم به این بخش انبوه‌ساز برای ساخت‌وساز داده نشده است. ما چیزی حدود ۳ میلیون کسر در حوزه ساخت‌وساز در کشور داریم و در حوزه مشهد هم این مشکل وجود دارد. در سال آینده این کمبود باید جبران شود. جبرانش هم به این شکل است که بخش خصوصی را حمایت کنند.

چرا نباید سیاست‌گذاری درستی برای ساماندهی این صنعت انجام شود؟  

وی به این موضوع اشاره کرد که در کشورمان زمین به وفور وجود دارد، مصالح هم که در داخل کشور تولید می‌شود، بحث‌های قانونی و مجوز‌های ساخت هم در کشور تعیین می‌شود، پس چرا نباید سیاست‌گذاری درستی برای ساماندهی این صنعت انجام شود؟  

این فعال در حوزه مسکن بااشاره به اینکه از دولت تقاضا داریم حمایت‌های خود از انبوه‌ساز و تولیدکننده را از گذشته بیشتر کنند، افزود: مشوق‌ها باید درراستای ماندگاری انبوه‌ساز در صنعت ساختمان انجام شود، درحالی‌که اگر این کار انجام نشود برگشت دوباره سرمایه‌گذار به این بخش سخت خواهد شد.

رستمی یادآورشد: وقتی مسکنی نباشد که عرضه کنیم، درعرضه و تقاضا اجاره مسکن همانند گذشته به مشکل خواهیم خورد. باید برای سال آینده و ساماندهی بازار مسکن از همین الان باید به فکر باشیم، تا تجربه‌های تلخ در سال‌های گذشته درحوزه مسکن دوباره تکرار نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->